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Canals en Aveyron

1122 HGL5 3

Éd.orig. t. II, col. 420.

An 1122

477. — CCCLXXXIX

Plaid tenu au Caylar dans le diocèse de Lodève '.

' Archives de l'abbaye de Joncels.

Un plaid est un procès, une assemblée ou une juridiction du Moyen Âge.

PLACITUM quod P. episcopus Lutevensis electione partium, rogatu & monitu archidiaconorum Ruthenensis ecclesiae Udalrici de Veyrins & Guillelmi de Monte-Salvio judicis G. Magalonensis episcopi, inter Conchenses & Juncellenses definierant, suscepit.

Ordonnance de Pierre 1er de Raymond, évêque de Lodève, choisi par les partis, qui a décidé d’accepter d’arbitrer entre Conques et Joncels, avec les avis d’Udalrici de Veyrins, archidiacre de l’église de Rodez, du juge Guillelmi de Monte-Salvio et de Gautier de Lille, évêque de Maguelone.

Conchenses proponebant donationem convenientiariam laicorum se habuisse, & ecclesiam Sancti Martini de Canalibus priusquam Juncellenses eam obtinêrent & demum a Pontio Stephani Ruthenensi episcopo suscepisse profitebantur.

Conques a exposé qu’elle avait un accord de donation et qu’elle possédait l’église de Saint-Martin de Canals avant Joncels et a déclaré la détenir d’Etienne Pons évêque de Rodez.

Juncellenses contra resistebant dicentes quod donatio illa incerta erat & etiamsi consisteret invalida, quoniam nuda & sine traditione fuit, & de sua a qua non fuerunt exclusi possessione & ostenderunt antiquam cartam, qua Raymundus marchio comes ecclesiam eandem dédit in alodem Juncellensibus cum omnibus suis pertinentibus ; alia etiam instrumenta cartarum quae testabantur eandem ecclesiam laicos habuisse ad feudum de abbatis Juncellensis, longam etiam possessionem per se & feudatios suos ostenderunt.

Joncels réfute cette donation qui est douteuse, sans valeur, sans tradition et  qui exclus cette possession, ils ont montré d’anciens documents portant la signature de Raymond donnant en totalité cette même église et tous ses biens à Joncels ; un autre document qui atteste que l’abbé de Joncels avait cette église en fief, possédée par lui dans toute son étendue et ils nous ont montré ces fiefs.

Magalonensis & Aurasicensis episcopi quaesierunt a Conchensibus ut ostenderent donationem episcopi Ruthenensis.

Les évêques de Maguelone et d’Orange ont recherché une donation à Conques de l’évêque de Rodez.

Tunc Bonifacius abbas Conchensis produxit se testem , quod Bego praedecessor ejus abbas Conchensis commonitus a capellano Ruthenensis episcopi testatus est se vidisse donationem istam factam a praedicto Ruthenensi episcopo & testimonium suum scriptum reliquit.

Puis Boniface abbé de Conques a produit la preuve que son prédécesseur Bego a été averti   par l’aumônier de l’évêque de Rodez qu’il recevait ce don fait par l’évêque et son témoignage est écrit.

Boniface, abbé de 1107 à 1125

Produxit etiam quemdam militem qui audivit praecipere Ademarum episcopum Ruthenensem in placito quod habebat inter eosdem in curia sua, ut utrinque venirent ad testimonium Begonis.

Il a produit un chevalier qui a entendu l’ordre d’Ademar évêque de Rodez dans une cour dans laquelle il demeurait, ces deux parties viennent appuyer le témoignage de Bego.

Cartam etiam Conchensis abbas de donatione episcopi produxit.

Le document concernant la donation par l’évêque à l’abbé de Conques a également été produit.

Éd. orig. t. II, col.421.

Judices.

Jugement.

Intelligimus hanc ecclesiam Juncellenses possedisse…………….. ex allegationibus & ex adversariae partis concessione, monimentis etiam cartarum eorumdem possessio corroboratur : donationem vero quam Conchenses asseverant invalidam contra Juncellenses judicamus, quia nuda   & sine traditione fuit & de eorum qui nondum jure exclusi erant possessione; & licet jure non constiterit donatio, non tamen ejusdem esse sufficientem probationem, quoniam abbates in propria causa non potuerunt esse testes, neque Begonis testimonium qui solus & sine jurejurando testatus est admittimus.

Nous comprenons que Joncels possède cette église……………….. et à partir de ces allégations et des oppositions des partis, des documents qui corroborent la propriété de ces monuments : nous jugeons que cette donation que Conques affirme vrai au détriment de Joncels est nue et sans tradition et ceux qui n’ont pas encore été exclus du droit de possession ; et bien que la loi n’a pas établi la donation, l’argumentation est suffisante puisque l’on n’a que la déclaration de Bégo, l’abbé ne pouvant être témoin dans sa propre affaire et déclarer sous serment.

Decernimus itaque ut praedictam ecclesiam Sancti Martini de Canalibus Conchenses Juncellensibus quiete & secure dimittant ab eisdem quorum procul dubio juris est ulterius possidendam.

Nous avons établi, comme mentionné plus haut, pour l’église de Saint-Martin de Canals, entre Conques et Joncels, tranquillement et dans le calme, que ceux(Conques) dont les droits sont très douteux doivent renoncer à la posséder plus longtemps.

Actum est hoc apud Sanctum Martinum de Caslaro, anno dominicae Incarnationis MCXXII. S. Pétri Lutevensis episcopi in cujus potestate hoc placitum firmatum atque placitatum fuit. S. Petri Fulconis canonici. S. Pétri Magalonensis archidiaconi. S. Pétri Gabaldi canonici. S. Arnaldi canonici. S. Austorii. S. Rigaldi Salseti. S. Hugonis de Cornutio. S. Agulionis. S. Raymundi Pétri Ciret. S. Arnaldi abbatis Sancti Tiberii. S. Bernardi, Richardi & caeterorum qui huic placito adfuerunt.

Fait à Saint-Martin du Caylar, en l’an de l’incarnation de notre Seigneur 1122.
Pierre évêque de Lodève, dont l’autorité a été établie, a plaidé.
Le chanoine Pierre Fouques.
L’archidiacre Pierre de Maguelone.
Le chanoine Pierre Gabaldi.
Le chanoine Arnaldi. (Arnaud ?)
Austorii. (Austor ?)
Rigaldi Salseti. ( ?)
Hugues de Cornus.
Agul(i)onis. ( ?)
Raymond Pierre Ciret.
L’abbé Arnaud de Saint-Thibéry.
Bernard, Richard (soldat) et les autres, qui étaient présents.

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